COVID-19 בישראל

חוק הקורונה החדש אושר סופית במליאת הכנסת

החוק, שייכנס לתוקפו בתחילת החודש הבא, מבחין בין "מצב בריאותי מיוחד" שיחול בין גלי המגיפה, לבין "מצב חירום בשל נגיף הקורונה"

קורונה בישראל. צילום נתי שוחט/פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה אמש  (ג') בקריאה שלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 11), התשפ"ב-2022.

החוק, שייכנס לתוקפו ב-1.2.22, כולל חיזוק הפיקוח הפרלמנטרי, דרך הבחנה בין "מצב בריאותי מיוחד" שיחול בין גלים לבין "מצב חירום בשל נגיף הקורונה", זאת במקום החוק הנוכחי בו יש רק מצב חירום אחד, שהכרזה עליו היא תנאי להטלת כלל ההגבלות המעוגנות בחוק – החל בהגבלות קלות יחסית כגון תו סגול וכלה בהגבלות חמורות, דוגמת סגר.

ב"מצב בריאותי מיוחד", הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה יותר למקובל בפיקוח על תקנות "רגילות" שמביאה הממשלה - התקנות יובאו לוועדה חמישה ימים לפני מועד הכניסה לתוקף וייכנסו לתוקף רק אם יקבלו אישור פרלמנטרי מראש. ב"מצב חירום", הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה לזה המקובל כיום כך שתקנות שתתקין הממשלה מכוח החוק יוכלו להיכנס לתוקף גם בלא אישור ועדה מראש, וניתן יהיה לאשרן בדיעבד בוועדה או במליאה, אך פרק הזמן שיהיה נתון לוועדה לדון בתקנות בטרם ייכנסו לתוקף יוארך מ-24 ל-48 שעות.

בהצעת החוק מעוגנת לראשונה הסמכה מפורשת להתקנת תקנות לעניין חובת הצגה של "תו ירוק" בכניסה למקומות פתוחים לציבור, מקומות עבודה, אירועים פרטיים, מוסדות חינוך, מסגרות רווחה ועוד. הסמכה זו מסדירה את שיקול הדעת של הממשלה בקשר לתו הירוק ומגבילה את הממשלה בהחלת תו ירוק על מקומות המוכרים או מספקים שירותים או מוצרים חיוניים.

ועדת חוקה עמדה על כך כי לא תימנע האפשרות הקיימת היום, להצגת תוצאת בדיקה שלילית בכניסה למקומות אלה, לצד האפשרות להציג תעודת מתחסן או מחלים. זאת בניגוד להצ"ח הממשלתית שנועדה לאפשר חובת תו ירוק אף ללא אפשרות להצגת תוצאת בדיקה שלילית.

עוד לפי הצעת החוק: הרכב קבינט הקורונה ישונה לחמישה שרים לפחות ובהם רה"מ ושר הבריאות. שר האוצר יהיה חבר קבוע בוועדת השרים המצומצמת שהממשלה רשאית להסמיך לדון בשינויים שיערכו ח"כים בתקנות בעת "מצב בריאותי מיוחד".

כמו כן, תבוטל סמכות הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" שמכוחו ניתן להגביל הפגנות ותבוטל חובת המדינה למימון ציבורי של שהות מבודדים או חולים במלונית, למעט חריגים. עוד נקבע כי כל תיקון העוסק בצו בידוד בית לעניין בידוד או עטיית מסיכה, יובא לאישור ועדת הבריאות במלואו, ולא רק החמרות.

נושאים קשורים:  חוק הקורונה,  קבינט הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
26.01.2022, 14:56

איך נתנו ל9 חברי כנסת בלבד לקבל החלטה כל כך חשובה?!

26.01.2022, 14:57

סליחה, ל12 ח"כ?

אנונימי/ת
27.01.2022, 12:28

ברגע שהכנסת הזאת תלך הביתה תיהיה הקלה מכל הבחינות. השאירו להם 4 מאומתים ביממה וכעת כמאת כל המדינה בתוך קורונה. נראה כמו השמדת העם מבפנים. פשוט פושעים, אין מילה אחרת

אנונימי/ת
27.01.2022, 22:50

צפון קוריאה זה כאן.
מתוך 120 נבחרי הציבור, על החוק הכי חשוב לדמוקרטיה הצביעו 12. 10% בלבד קבעו שאין יותר דמוקרטיה בישראל.
וזה לא תחת ביבי, זה תחת לפיד-בנט-הורוביץ שהדמוקרטיה מתה.
בושה. יום עצוב ביותר.